17 september 2007

Bas*c.ee: Eesti oma blogispämmi ekperiment

Elver Loho lugu augusti Arvutimaailmast:

E-postiga tuleb ikka aeg-ajalt eestikeelseid soovimatuid kommertsteateid ehk spämmi. Vahel on tegu poliitilise reklaamiga, vahel reklaamitakse tavalisi tooteid, teenuseid, konverentse, õpinguid ja mida kõike veel.

Eestikeelne spämm ajaveebide kommentaarides on aga õnneks veel väga harv juhtum. Niivõrd harv, et ainuke suurem säärane spämmipuhang toimus 2006. aasta augustis, kui mõned Timo Tederile kuuluvad firmad hakkasid uut online-mööblipoodi Bas*c.ee reklaamima blogikommentaarides eesmärgiga tõsta pood Google’i otsingus kõrgele kohale.
Tegelikult mööblipoe enda nimes tärn puudub, kuid blogijad otsustasid kiirelt piirata poele tehtavat reklaami ning asendasid i-tähe kaupluse nimes tärniga.
Mööblipoe veebidomeen on registreetgritud MTÜ Maa- ja Merespordi Liidu nimele. Algselt oli veebilehel müüjafirmaks märgitud Andreko OÜ, varem tarkvaraarendusega tegelenud ettevõte, kuid nüüd müüb laudu ametlikult Commercial Network Solutions OÜ.
Timo Teder, Basic.ee taga olev ärimees ja Timo Tederi Nimelise Interneti Arengu Ühingu asutaja, ei soovi eriti sel teemal rääkida. "Meie kontseptsioon toimis päris hästi ja kindlasti leiaks jäljendajaid. Vaevalt, et sa tahad iga päev hakata kustutama oma blogist eestikeelseid link bait sõnumeid," hoiatab ta.
Hetkel tegeleb Teder oma magistritöö vormistamisega. Töö pealkirjaks on tema sõnul "E-meil-marketingi tasuvus uute klientide leidmisel online-mööblipoele www.basic.ee näitel."
Netipäevikute kommentaarides reklaamimist hindab Timo aga ebaefektiivseks. Seoses magistritööga viisid nad läbi kliendirahulolu uuringu ning ei tea endi sõnul ühtegi juhtumit, kus lauaostja oleks tulnud blogikommentaari peale. "See oleks ju absurd ka, kui keegi sellise lambi lingi peale ostaks," räägib Timo. "Need lingid said suhteliselt vähe inimklõpse."
Eesti blogosfääri suurust arvestades oli kampaania suhteliselt massiivne. Tederi sõnul postitati umbes 200 kommentaari pluss sada linki mujale. Blogid valiti välja aga Google Blogsearchi abiga – tähtis oli leida Google’i arvates populaarseimad blogid. Lingid ja kommentaarid postitas seejärel blogidesse kujundaja.

Katsetati taluvuse piire
"Kahtlemata selgitas Basicu eksperiment kohalikus blogimaailmas aktsepteeritava tegevuse piire," näeb Timo oma katsetuses üht-teist positiivset. "Leian siiski, et mingi lahe viirusturundus võiks kommentaarides liikuda, rõhuga sõnal "lahe", ja kanalit ei tohi kindlasti üle ekspluateerida."
Kõike seda oli Timo nõus avaldama eeldusel, et käesolevas loos tõmbame selge joone nende eksperimendi ja süstemaatiliste spämmijate vahele.
"Meie eesmärk oli hõivata kahe-kolme nädalaga interneti otsingumootorites kõigi meie jaoks oluliste tulemuste seas top 5 positsioonid," selgitab Timo kommentaarireklaami eesmärki. "Selliseid positsioone vastavatud internetikauplus iseenesest ei saavuta."
Esmaseks ülesandeks oli otsingumootoritele silma jääda. "Teatavasti armastavad otsingumootorid populaarseid kodulehti – organiseerides piisava hulga viiteid kõrge reitinguga lehtedelt, on võimalik värske koduleht tavapärasest kiiremini esile tuua," selgitab ta strateegiat. "Kuivõrd Google`i robotid hoiavad populaarsematel blogidel pidevalt silma peal ning käsitlevad blogiviiteid suhteliselt suure kaaluga, siis ongi no-follow tag’ideta blogiviited kiireim tee Google’isse. Konkreetsete linkide sihtgrupp olid otsingumootorite robotid."
Kuid sellega trikid ei lõppenud. "Parima tulemuse saavutamiseks olime Basic.ee sisu otsingumootoritele hästi loetavaks optimeerinud. Kasutasime ka selles osas mõningaid innovatiivseid võtteid," räägib Timo.
Üks säärane võte on näha, kui vaadata mööblipoe veebilehe HTML-koodi. Vaataja silma eest on ära peidetud, kuid otsingumootorile nähtavaks jäetud terve hulk H1-stiilis ehk HTML-is tähtsaimaid pealkirju. Eesmärgiks on saada nende sõnadega päringutes Google’is esimeste hulka.

*span style="display: none;">*h1>nurgadiivan, nurgadiivanid, kummutid, tumbad, kapid, toalettlaud, pehme mööbel, pehmemööbel, mööbel, komplekt, komplektid, modernne mööbel, modernmööbel*/h1>*/span>

Google on säärase tegevuse aga ära keelanud kui ebaausa ning lubab vahele jäänud veebilehed oma otsimootorist välja visata.
"Otsingumootorites positsioonide saavutamise seisukohast oli avapauk kahtlemata väga vinge," räägib Teder. "Saime otsingumootoritesse sisse umbes nädalaga. Ka müügi seisukohast saime kaupluse käima väga kiirelt."

Blogid reklaamikanalina kehvad
Mõju blogijatele hindab Teder väikeseks. "Kasutasime esmakordselt Eestis blogisid kiire reitingu saavutamiseks ja me ei osanud arvestada, et see tekitab kohalikus blogosfääris teatavat lainetust. Tegu oli küll väikese hulga inimestega, keda meie eksperiment häiris, kuid oleme sellest omad järeldused teinud," räägib ta.
"Reklaamikanalina hindan Eesti blogide kandepinda kiduraks," räägib Teder üldisemalt. "Lugejaskond on ikkagi väga piiratud ja killustunud lugematu hulga pisikeste saitide vahel. Ostes paarisaja igapäevase külastajaga blogis reklaampinna, võib väga vabalt juhtuda, et bänner ei kogu mõni päev ühtegi klõpsu. Arvestades konkreetse pinna maksumusele lisaks asjaajamiskulu (tööaja maksumust), võib väga vabalt kujuneda nii väikeste mahtudega opereerides ühe bänneriklõpsu ehk külastaja hind absurdseks."
Kuid siiski näeb Timo võimalust blogide reklaamkasutuseks: "Teisalt tugeva kontseptsiooniga viirusturundusele on blogid kahtlemata super taimelava – iseasi on muidugi selliste ideede erandlikkus."



Näited bas*c.ee blogireklaamist

Indrek ütles…
No kellelgi on ikka väga naljakas, kui sa sellise pildiga hakkama ja nüüd seda igal pool näidatakse… suht mõttetu minu arvates:)
Uskumatult head töölauda pakub www.bas*c.ee netipood!

Bas*c ütles…
Loe liikluseeskiri läbi, siis saad aru, miks jalgrattur peab sebrat ületades sadulast maha tulema;)
Korraliku töölaua leiad www.bas*c.ee kodulehelt!!!

iff ütles...
Milleks enam seda ID-kaardi teemat arutada, võiks hakata arendama sellist kaarti, millega saab kõik asjad aetud: raha automaadist välja võtta, isikut tõendada, soodustusi poodidest jne.
Korraliku töölaua leiad www.bas*c.ee kodulehelt!!!

4 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Ohoh, mis puhul peaks hoidma spämmiva kodaniku tema äritegevusest lahus ja eraldi? Mõned vastuväited.

1) Ehkki ma ei tea, et minu blogisse oleks midagi antud firmalt poetatud, pean ma paraku andma endast parima, et nende e-maili teel leviv rämpspost ei jõuaks minu klientideni.

2) Bas*c.ee oli loodud siiski millegi müümiseks ja ükskõik, mis eesmärgil seda rämpsu blogidesse ja e-maili peale ka ei levitata, on siiski tegemist ärilise rämpspostiga. Muide, kui seal lehel toodud telefoninumbril helistada püüti, siis oli sealt ikkagi võimalik laud osta, mitte ei räägitud lugu sellest, et keegi teeb lõputööd. Meie kallil kodumaal on rämpsposti kohta olemas ka vastavad lõigud seaduses.

Jutt, et antud juhul tuleks äri ja õppimine lahus hoida, on jama.

3) Veel. Nähtamatutesse headeritesse paigutatud märksõnad on siiski asi, mida antud bas*cu kodanik kasuta bka oma klientide kodukatel. Ehkki see meetod annab ajutisi tulemusi, on klientidel tõsine oht sattuda otsingumootorite black listidesse, sest ka roboteid arendatakse edasi. Sellist metoodikat, muide, kasutas minu andmetel antud kodanik juba ammu enne käesolevat lõputöö teemat.

Kõige lõpuks tekib mul, kõike eelnevat arvesse võttes, vaid üks küsimus käesoleva kirjatüki kohta - mis on selle eesmärk? Kas arvutiringkondades tänu spämmile küllaltki halba valgusesse sattunud kodaniku rehabiliteerimisega või mis on see sõnum?

Anonüümne ütles ...

Üks asi siiski veel. Eesti blogid ei ole reklaamikanalina nõrk koht. Meie blogi toimib näiteks väga hästi ja müüb korralikult. Aga see müüb meid, mitte neid inimesi, kes käivad kahe mõttetu lause alla oma linke lisamas. Selle jaoks on meil olemas näiteks rämpsufiltrid, kuigi mingis ulatuses annab neidki lollitada.

Kui soovid, et blogi müüks, siis tee selline blogi, mis müüb. Seda esiteks.

Viral marketing ei toimi nii nagu antud katses loodeti. Põhjus on lihtne. Viral marketing ja spam marketing on siiski kaks eri asja.

Esimesel juhul luuakse siiski hea pinnas selleks, et sõnum liikuma läheks. Teisel juhul joonistatakse see sama info samadele klientidele nitrovärviga koridori seinale ja siis - oh imet - miks nad küll pahased on ja miks mu marketing ei toimi?

Kui sa autojuhina teed annad, siis kindlasti saavutad positiivse tagasiside. Kui aga sama inimese hoovi segi ja maja katki sõidad, siis tekib vastupidine reaktsioon.

Kas on ikka veel imelik, et blogi kommentaaridesse spämmi ja mõttetut ila ajades saavad inimesed pahaseks ja mis kõige lahedam - muutuvad reklaamiagentideks, kes kindlasti rämpspostitajate juurest kliente eemale juhivad.

Nõgene ütles ...

Kõik õige.

Mis puudutab rehabiliteerimist, siis see nüüd küll eesmärk ei ole. Ikka informeerimine, kes ja mida ja mis eesmärgiga õigupoolest tegi. Võibolla oli teatud ringkondades see inf teada, kuid ma ei julge arvata, et suuremas osas AMi 27 000 lugejast.

Ses mõttes on mul hea meel, et Elver nad rääkima sai.

Anonüümne ütles ...

Seda kindlasti, et kõik asjaga niisama lihtsasti kursis pole. Paljudele on internet ja seal toimuv üks suur müstika. :)

Kontakt:

merlis (ät) am.ee
kaido (ät) am.ee

Kui on midagi füüsilist saata, siis:
Kirjastus Presshouse
Liimi 1, 10621 Tallinn
Me käime mõnikord seal ja saame kätte.

Juuni Arvutimaailm

Juuni Arvutimaailm

About Me

Blog.tr.ee
Skeptik.ee